Forside » Festtips » 5 sjove drukspil som sætter gang i festen

5 sjove drukspil som sætter gang i festen

Der findes selskabslege, der ikke er egnede til hverken børn eller finere selskaber alene på grund af legens karakter med at drikke så meget alkohol som muligt. Det handler naturligvis om drukspil, som især unge mennesker ind imellem holder af at spille med hinanden i weekender, når job og uddannelse holder et par dages pause. Der er mange sjove spil at vælge imellem, så vi har hjulpet din kreativitet med at opliste fem populære drukspil herunder. Ellers kan du selvfølgelig også købe et decideret drukspil på en side som festfest.dk eller lign.

  1. Puste kort

Det først spil i rækken er en lille klassiker, der går mange år tilbage. Det er uhyrligt simpelt at spille puste kort, og reglerne er enkle. Der skal mindst to til at spille og det anbefales at være fra fire til otte deltagere. Placér en hel bunke kort ovenpå en flaske – gerne en ølflaske eller lignende. Nu skal alle deltagere en ad gangen forsøge at puste kun ét kort ned fra bunken ad gangen, inden den næste deltager forsøger sig. Hvis man puster mere end ét kort ned, skal de blive liggende, mens deltageren straffes med at drikke en slurk af sin egen øl. Den deltager, der puster flaskens sidste kort ned, skal bunde øllen eller flaskens indhold.

  1. Gud – også kendt som Vandfald

Dette spil kan man bruge til en fest eller en forfest. Mange kender til spillet, men det er ofte sådan, at ingen kender de rigtige regler. Mindst to deltagere, men det er sjovest med et deltagertal på mellem fire og otte personer. I skal bruge en flaske – helst en øl – uden kapsel, et normalt kortspil og så skal alle deltagere have hver sin alkohol klar – helst øl, Mokai, Sommersby eller lignende.

Stil den åbne flaske midt på et bord og spred kortene i uorden rundt omkring flasken med bagsiden op. Man skiftes til at tage et kort og så udføre det, som kortet betyder (se herunder). Når man har klaret opgaven, lægges kortet op på flasken uden at vælte den voksende bunke kort. Hvis bunken væltes skal man bunde en genstand.

Her er kortenes betydning for drukspillet ’Gud’:

– Sort kort fra 2 til 5: Drik selv det antal slurke, der står på kortet

– Rødt kort fra 2 til 5: Vælg den deltager, der skal drikke de antal slurke, som kortet viser.
– Rødt eller sort kort 6: Personen, der trækker kortet, får lov til at bestemme noget, man skal gøre, inden man drikker resten af spillet. Det kan eksempelvis være at klappe i hænderne tre gange inden man drikker. Glemmer man at gøre det skal man drikke dobbelt op af resten af spillet.
– Rødt eller sort kort 7: Nu skal man bruge syv-tabellen. Første mand starter med at sige 1, næste 2 og sådan hele vejen rundt. Når man når til et tal, der indeholder tallet 7 – for eksempel 17 eller 57, skal man i stedet for tallet sige BOM. Hvis man glemmer det, skal personen som straf drikke syv slurke.
– Rødt eller sort kort 8: Dette er et tissekort eller rygekort. Det giver dig lov til at forlade spillet for at gå på wc eller for at ryge. Kortet kan kun bruges en enkelt gang.
– Rødt eller sort kort 9: Nu er der mærkeleg. Personen, der trækker kortet skal komme med et emne – for eksempel bilmærker eller fodboldklubber. Første spiller starter med at sige et bilmærke og så skal de følgende fortsætte med bilmærker, indtil man ikke kan komme på flere. Den person, der ikke kan komme på flere, skal drikke ni slurke.
– Rødt eller sort kort 10: Du bestemmer en ny regel. Det kan måske være, at man ikke må sige fornavne. Hvis man alligevel gør det, skal man drikke fem slurke. Når en anden deltager trækker 10, bestemmer man en ny regel og den tidligere regel gælder ikke mere.
– Rødt eller sort knægt: Her er reglen, at alle drenge skal bunde deres genstand, uanset hvor meget der er tilbage.
– Rødt eller sort dame: Her er reglen, at alle piger der deltager i spillet skal bunde deres genstand, uanset hvor meget der er tilbage.
– Rødt eller sort konge: Dette er spillets bedste kort. Personen, der trækker kortet er spillets konge. Det er ham eller hende, der kan bestemme alt. Man kan eksempelvis bestemme, at den næste person, der siger noget, der begynder med bogstavet S skal drikke fem slurke. Kongen skifter, når en anden har trukket en konge.
– Rødt eller sort es: Alle de andre deltagere skal bunde deres genstand.

  1. Det tomme glas

Denne drukleg skal spilles med terning. Man skal være mindst to personer og maksimalt seks. I skal bruge seks tomme glas, en terning og seks stykker med tal fra et til seks.

Læg de seks stykker papir lægges på bordet. Oven på dem sætter I et glas på hver. Hæld alkohol i fem ud af de seks glas så kun et glas er tomt. Der skal være mindst to forskellige alkoholtyper i glassene. I kan eksempelvis hælde øl, Mokai, Somersby, vodka og Blå Gajol i glassene, men det er helt op til jer selv.

Nu kan spillet begynde. En deltager slår med terningen, og antallet af øjne bestemmer det glas mellem 1 og 6, der skal drikkes. Glasset fyldes op igen, og deltageren fortsætter, indtil han eller hun rammer det tomme glas. Derefter forsætter næste deltager samme rutine.

  1. Træk og gæt

Så er det frem med et kortspil, som blandes og lægges i en bunke. Første deltager skal gætte om kortet er sort eller rødt. Gætter man forkert, skal man drikke, og så går turen videre til næste deltager. Hvis man gætter rigtigt tre gange i træk, må man bestemme en ny regel. Det kan for eksempel være at man ikke må sige ordet ’rød’ eller ’sort’, men kun erstatte det med et andre ord. Det kan også være at man ikke må drikke med højre hånd eller man ikke må se en bestemt deltager i øjnene. Hvis man glemmer reglen, skal man som straf drikke en slurk. Der bestemmes en ny regel den næste gang, en anden deltager gætter rigtigt tre gange i træk.

  1. Sprængt blære

Alle deltagere sætter sig ved et bord med en bunke kort, som de skiftes til at trække fra. Kortet bestemmer, hvad man skal drikke eller gøre:

Es: Drik selv en slurk.
2: Giv to slurke væk.
3: Giv tre slurke væk.
4: Læg en finger på bordet (den, der sidst får fingeren på bordet, skal drikke).
5: Giv fem slurke væk.
6: Panden (den, der sidst slår sig i panden, skal drikke).
7: Regelkort. Nu må deltageren finde på en regel, der gælder, når der trækkes en 10’er. Det kan for eksempel være at klappe sig tre gange på låret, inden man drikker.
8: Tisse-eller rygekort. Gem kortet, indtil man skal på wc eller ryge.
9: Vender retningen, så runden fortsætter i den anden retning.
10: Reglen, der blev indført med 7’eren, effektueres. Den, der ender sidst, skal drikke.
Knægt: Tema: Deltageren finder et tema – for eksempel bilmærker eller fodboldklubber. Man nævner mærker eller klubber på skift. Den, der ikke kan, skal drikke.
Dame: Alle drikker
Konge: Der råbes SKÅL og alle drikker.

Ønsker du at købe et drukspil via nettet, så kan vi anbefale at du tager et kig på udvalget hos PartySpil.dk.